aktualizováno: 13.08.2017 18:35:55 

KLUB RUČNÍHO PLETENÍ

250-x-250.png
160-x-600.png
Matrix 2001 - Internetové stránky spisovatele, publicisty a badatele Jaroslava Chvátala

Spirálová čelenka

Čelenka je pletená v kruhových řadách stále dokola až do potřebné šířky čelenky.
Na vytvoření čelenky nám stačí zbytek příze cca 20-30g
Velikost: návod je připraven pro univerzální dospělou velikost.
Menší velikosti dosáhneme při pletení tenší přízí,
menšími jehlicemi nebo nahozením nižšího počtu ok.

Potřeby:
cca 20 - 30 g středně silné příze (ukázka je pletená přízí Alize Burcum Batik.),
kruhové jehlice č. 4 (nejlépe 60 cm dlouhé) nebo ponožkové jehlice č. 4 

Použité vzory a zkratky:
1 hl = 1 oko hladce, 1 obr = 1 oko obrace.

Postup práce:
Nahodíme 66 ok a spojíme je do kruhové řady spletením prvního a
posledního oka v jedno oko. Nyní máme tedy na jehlicích v kruhové řadě 65 ok.
Pro spirálový vzor pletený v kruhových řadách potřebujeme
právě počet ok dělitelný 6 -1. Tedy 66-1=65 ok.
1. řada: *3 hl, 3 obr* opakujeme po celé řadě.
1. řadu opakujeme stále dokola.
Tím, že je celkový počet ok o 1 oko menší než číslo dělitelné 6,
dochází k posunování vzoru a vznikají šikmé proužky.

Graficky by se to dalo znázornit takto:
o o o - - - o o o - - - o o o - -
- o o o - - - o o o - - - o o o -
- - o o o - - - o o o - - - o o o

Pleteme stále v kruhových řadách až do potřebné výšky pleteniny (šíře čelenky)
a pak všechna oka uzavřeme do vzoru.
Konečky zapošijeme do rubové strany
Tip: 
při pletení tenší přízí můžeme šikmé proužky plést přes více ok - například jeden proužek přes 5 ok,
pak budeme začínat na počet ok dělitelný 10 a po spojení do kruhové řady nám zbyde
na vzor správný počet ok dělitelný 10 -1.
Tím se nám proužky opět budou šikmo posunovat vždy o jedno oko v každé řadě.

Ještě jeden tip - pro pletalky, které by chtěly
zkusit tuto čelenku uplést na rovných jehlicích:
mezi krajová oka nahodíme počet ok dělitelný 6 -1 a pro pletení použijeme výše uvedené grafické znázornění - tedy kolečka znázorňují hladká oka, pomlčky znázorňují obrácená oka.
Pozor: v rubových řadách NEPLETEME oka jak se jeví,
ale také posunujeme vzor o jedno oko.
Nakonec musíme spojit šev.

Návody na ruční pletení, pleteme svetříky i čepičky pro děti i pro dospělé velikosti, pletené vzory a návody na pletení. Pletená čepice a k ní patří i pletený nákrčník nebo šála. Patří nezbytně k doplňkům našeho oblečení. Pletené svetry jsou ukázkou originální tvořivosti každé pletařky. Žádné dva pletené svetry nejsou stejné. Vždycky přidáváme do výrobku kousek naší vlastní kreativity. Pletařky, určitě mi dáte za pravdu, že kdo propadl zálibě v pletení, miluje všechno, co s ním souvisí... Okukovat nové příze v obchodech a na internetu, v trafice pokukovat po nových časopisech s pletením...a na Vánoce mít radost z knížky o pletení. Já jsem byla vděčná i za každý časopis o pletení, který mi někdo dal, takže už asi 15 let schovávám různé časopisy a brožury o pletení. Pletení je tvořivé a užitečné využití každé volné chvilky - u televize či při poslechu příjemné hudby. Také při cestování vlakem můžeme využít čas tvořením něčeho pleteného. Akdo tvoří, ten neboří :-)
Kyby všichni pletli nebo aspoň tvořili jiným způsobem, neměli by ani pomyšlení na boje, střílení, války a bomby. Je skvělé, že každá pletařka přidává kousek své energie pro lepší svět. 

Krabice se jimi plní a když mě občas popadne chuť si je prohlížet, říkám si, že je škoda je úplně odepsat jenom proto, že zrovna takové střihy pletenin už vůbec nefrčí ..

výměna odkazů: pletení-návodypletení-vzoryklubíčkovknittinbeautyháčkování-návodynápady-inspiracebarevné pleteníe-booky zdarmaobrazky okolo