aktualizováno: 15.12.2017 15:39:54 

KLUB RUČNÍHO PLETENÍ

Pletařské jedenáctero

je soubor základních pravidel pro ruční pletení a ošetření pletených výrobků

Pravidlo č. 1 :

Nejdříve si vybíráme model, pak teprve nakupujeme přízi

Pravidlo č. 2:

Pletací přízi kupujeme v dostatečném množství. Při dokupování bychom nemuseli znovu trefit přesně stejný barevný odstín.

Pravidlo č. 3:

Pokud navíjíme přízi z přadena (případně páranou přízi), navíjíme ji vždy volně (přes prsty), aby klubko bylo měkké. utažením příze ztrácí přirozenou pružnost a pěkný vzhled.

Pravidlo č. 4:

Pleteme-li pevněji, musíme použít pletací jehlice asi o půl čísla silnější než uvádějí popisy a návody k pletení, aby úplet nebyl tvrdý.

Pravidlo č. 5:

Z připravené pletací příze si nejprve upleteme zkušební vzorek (stejnými jehlicemi a stejným vzorem). Na něm si ověříme vzhled vzoru a hustotu ok a řad na čtverec 10x10 cm. To pak využijeme k výpočtu základního počtu ok, přidávání a ujímání.

Pravidlo č. 6:

Pracujeme vždy podle ověřeného střihu. Můžeme si jej zhotovit podle pulovru, který rádi nosíme a který nám dobře padne.

Pravidlo č. 7:

Při vypracování průkrčníku počítáme s tím, že výstřih musí být dostatečně volný a pružný, aby neztěžoval oblékání.

Pravidlo č. 8:

Hotové upletené díly vyrovnáme a vypneme, přikryjeme mokrým plátnem a necháme uschnout. Nic nenapařujeme, pletací příze by ztratila plasticitu a pružnost.

Pravidlo č. 9

Pokud při pletení musíme pletací přízi nastavit, snažíme se ji navázat na konci řady malým pevným uzlíkem.

Pravidlo č. 10:

Při dokončování pleteného výrobku nikd nespěcháme. Perfektní spojení dílů a precizní konečná úprava jsou základním předpokladem povedeného pleteného oděvu.

Pravidlo č. 11:

Pletené výrobky pereme vždy jen ve vlažné vodě vhodnými pracími prostředky. Sušíme je položené na ručníku, nevěšíme je na ramínko, aby se vevytáhly a nedeformovaly.

secure stats